W ostatnich latach popularność medycyny estetycznej znacząco wzrosła, a nowe gabinety pojawiają się jak grzyby po deszczu. Rośnie też liczba powikłań po nieprawidłowo wykonanych zabiegach. Tym ważniejsza staje się kwestia bezpieczeństwa medycyny estetycznej. Jak zatem bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw medycyny estetycznej? Posłuchajcie fragmentów debaty zorganizowanej przez portal Zatoka Piękna podczas kongresu Warsaw Dental Medica Show. Z zaproszonymi ekspertami: adw. Honoratą Janik-Skowrońską i dr. Bartoszem Pawlikowskim rozmawiała Estera Gabczenko, redaktor naczelna Zatoki Piękna.
Oglądaj reportaż wideo!
Estera Gabczenko: Wydaje mi się, że temat, czy zagadnienie związane z bezpieczeństwem w medycynie estetycznej, zarówno pacjenta, jak i lekarza nabiera na znaczeniu. Jak zatem bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw medycyny estetycznej?
Dr Bartosz Pawlikowski: Medycyna estetyczna, jak każdy inny rodzaj medycyny, musi opierać się na wzajemnym zaufaniu i dobrych relacjach pacjent – lekarz. Jeżeli wiemy, że jesteśmy u dobrego specjalisty, ale mimo to nie czujemy się komfortowo, ten zabieg również może przynieść nam jakieś nieoczekiwane efekty, które potem ciężko nam będzie omówić z lekarzem, ponieważ nie będziemy mieli z nim odpowiedniej płaszczyzny porozumienia.
Adw. Honorata Janik-Skowrońska: Udając się do gabinetu medycyny estetycznej, należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób lekarz przedstawia nam wszelkie ryzyka związane z danym zabiegiem, ale też możliwości jego wykonania. Te informacje muszą być przedstawione w sposób jasny, taki aby pacjent zrozumiał. Pacjent również musi mieć pełną świadomość, czy dany zabieg spełni jego oczekiwania, takie, które widzi w kolorowych pismach, czy spełni jego oczekiwania takie, jakie są one realne. Bardzo często, jak wynika z doświadczenia, również mojego zawodowego, pojawiają się na tej płaszczyźnie problemy.
EG: Pojawiają się powikłania, pojawiają się też niezadowoleni pacjenci. Jak radzić sobie w takiej sytuacji?
BP: Nie ma lekarza, który nie ma powikłań. Natomiast dzięki temu, że jestem lekarzem, doskonale jestem w stanie sobie z tym poradzić. W każdej sytuacji, kiedy pacjentka trafi do mnie niezadowolona, w związku z tym, że dzieje się coś, co dziać się nie powinno, jestem w stanie zareagować. Jeżeli trzeba zastosować odpowiednią farmakoterapię. Zdarza się, że trzeba zastosować antybiotyk doustny, wlew kroplówkowy. Bywają bardzo różne sytuacje. Natomiast dzięki temu, że jestem lekarzem, jestem na to przygotowany.
HJS: Z przepisów wynika, kto może być lekarzem, również jest rozporządzenie, które mówi o tym, jakie specjalizacje są przewidziane przepisami prawa. Następnie sprawdzamy, jakie wyposażenie i jakie warunki sanitarno-epidemiologiczne spełnia dany gabinet. W rozmowie z lekarzem jesteśmy w stanie ustalić, czy ten lekarz jest w stanie przedstawić nam w sposób profesjonalny ryzyka, korzyści, które płyną z danego zabiegu.
BP: Z jednej strony staram się tak wykonywać zabiegi, żeby odpowiedzieć na potrzeby pacjentki. One muszą być bezpieczne, więc pracuję tylko na preparatach, które wiem, że są dobre. Na urządzeniach, które wiem, że są certyfikowane. Z drugiej strony nie odpowiadam na żądania pacjentki, jeżeli one są wbrew mojej wiedzy. Jeżeli pacjentka wymaga ode mnie czegoś, co uważam, że nie odbije się dobrze na jej wyglądzie albo na zdrowiu, a o to chodzi w medycynie estetycznej, to ja po prostu takiego zabiegu nie wykonuję.
BP: Moja rada dla pacjentów, wybierać lekarzy, którzy mają dla nich czas, kształcą się na bieżąco, cały czas biegną za wiedzą z wywieszonym językiem. Jeżeli chodzi o kolegów lekarzy, to po prostu trzeba rozmawiać z ludźmi, po prostu trzeba być człowiekiem. Otworzyć się na pacjenta w taki sposób, żeby poznać jak najlepiej jego potrzeby, bo wtedy łatwiej jest na nie odpowiedzieć.
HJS: Jeżeli chodzi o pacjentów, bardzo dobre sprawdzenie placówki, zorientowanie się czy osoby zatrudnione w placówce mają odpowiednie ku temu kwalifikacje, aby wykonywać dane zabiegi. Czy placówka spełnia warunki sanitarno-epidemiologiczne. Należy w odpowiednim momencie zastanowić się, jeżeli chodzi o lekarzy, czy nie potrzebujemy konsultacji, czy nie lepiej przekazać w ręce osoby, która jest do tego przygotowana, i która potrafi przygotować odpowiednią dokumentację, tak aby czuć się pewnie. Na wypadek, gdyby jakieś roszczenia pojawiły się, czy na wypadek kontroli administracyjno-prawnej. Bo też oczywiście takie kontrole zdarzają się i są powszechne w gabinetach medycznych. Aby to wszystko dobrze ze sobą współgrało i pozwoliło oszczędzić niepotrzebnych nerwów, a z kolei tę energię lekarze mogli spożytkować na swoich pacjentów.
EG: Na zakończenie pozostaje mi tylko powiedzieć drodzy pacjenci i drodzy lekarze, korzystajcie, realizujcie zabiegi z zakresu medycyny estetycznej mądrze i świadomie.