Tematem wiodącym spotkania był program sesji dla asystentek i higienistek stomatologicznych, która - obok panelu dla lekarzy stomatologów i medycyny estetycznej - tworzy zakres merytoryczny kongresu naukowego towarzyszącego  targom Warsaw Dental Medica Show .

 

Na śniadaniu prasowym goszczono prelegentki, które podczas Kongresu  przeprowadzą szereg ciekawych warsztatów i autorskich wykładów dla tej grupy zawodowej: dypl. hig. Anitę Walczak -  Prezydenta Polskiej Akademii Profilaktyki Stomatologicznej oraz dypl. hig. Magdalenę Michałowską, dypl. hig. Karolinę Kopciewicz Kozicką i dypl. hig. Annę Drobkiewicz.

Zaproszenie na śniadanie prasowe przyjął też Instytut blend – a – med Oral-B, reprezentowany przez jego Dyrektor ds. Naukowych dr n. med. Beatę Golan i Joannę Stępień, eksperta klinicznego.

Spotkanie otworzył rzecznik prasowy Ptak Warsaw Expo Maciej Topolski. Przedstawił potencjał organizacyjny Centrum Targowo Kongresowego i sukcesy ostatnich wielkich wydarzeń targowych, zarówno B2B, takich jak Międzynarodowe Targi Transportu, Spedycji i Logistyki, jak i B2C – Warsaw Motorcycle Show, Electronics Show, czy Warsaw Comic Con. We wszystkich tych wydarzeniach jako wystawcy brały udział największe i najbardziej znane globalne marki i dziesiątki tysięcy zwiedzających.

O szczegółach jesiennej premiery Warsaw DentalMedica Show opowiedziała Agnieszka Dąbkowska - lider projektu.  W prezentacji znalazły się m.in.  informacje liczbowe o ekspertach i tematach szkoleń na tym etapie przygotowań. Wynika z nich, że lekarze będą mogli wziąć udział w  ponad 90 spotkaniach naukowych (wykładach i warsztatach), z udziałem 40 ekspertów z kraju i zagranicy. W panelu dla asystentek i higienistek stomatologicznych znajdzie się blisko 20 tematycznych zajęć (wykładów i warsztatów), z udziałem 11  znakomitych praktyków.

Główną część spotkania zajęła dyskusja pt: „Zawód asystentki i higienistki stomatologicznej w Polsce oraz możliwości edukacji podyplomowej”, której moderatorem była p. Anita Walczak.

Wątki:

  1. Asystentka a higienistka stomatologiczna - podstawowe rozróżnienie.

Uczestniczki dyskusji wyjaśniły, na czym polega praca asystentki i czym różni się od zadań wykonywanych przez higienistkę stomatologiczną.  W polskich gabinetach stomatologicznych obie funkcje pełni najczęściej ta sama osoba, co jest oczywiście akceptowalne, ale wywołuje w świadomości społecznej szum informacyjny i mylenie pojęć.

Inne są systemy kształcenia asystentek i higienistek stomatologicznych i inny zakres nauczania.

Rola asystentki to pomoc lekarzowi przy zabiegu stomatologicznym, bez prawa ingerencji w jamę ustną pacjenta. Asystentka specjalizuje się w instrumentarium stomatologicznym i asystuje lekarzowi przy zabiegu.  Kompetencje wykwalifikowanej higienistki rozciągają się na możliwość wykonywania zabiegów profilaktycznych samodzielnie, ale na zlecenie i pod nadzorem lekarza. Higienistka ma zatem uprawnienia do prowadzenia edukacji pacjenta, nauki prawidłowej higienizacji jamy ustnej,  eliminacji złych nawyków oraz wykonywania np. lakowania, fluoryzacji czy scalingu.   Praca higienistki nie ogranicza się do gabinetów stomatologicznych, gdyż dotyczy szerzenia profilaktyki prozdrowotnej w różnych placówkach oświatowych czy szkołach rodzenia,  a także podczas popularnych akcji społecznych, np. heppenigów i eventów.

 

  1. Korzyści dla gabinetów stomatologicznych wynikające z zatrudnienia asystentki i higienistki stomatologicznej.

 W nowoczesnych gabinetach – pacjent zanim trafi na fotel dentystyczny – jest edukowany i uświadamiany właśnie przez higienistkę i w ten sposób przygotowany do zasadniczego kontaktu z lekarzem. Regularne wizyty u higienistki,  poza procesem leczenia,  pomagają bardzo często w likwidacji problemów zdrowotnych  w obrębie jamy ustnej i przewodu pokarmowego. Fachowe doradztwo w tak zdawałoby się oczywistych czynnościach, jak mycie zębów, bywa kluczem do sukcesu i zadowolenia wielu pacjentów.

W nowoczesnych gabinetach stomatologicznych  funkcjonują zespoły specjalistów o bardzo wąskich obszarach leczenia, a to oznacza wysokie kwalifikacje personelu pomocniczego. Wykwalifikowana asystentka lekarza ortodonty wykonuje inne zadania niż asystentka lekarza implantologa i inaczej opiekuje się pacjentem. 

 

  1. Stan faktyczny i możliwości edukacji zawodowej.

Uzyskanie dyplomu higienistki stomatologicznej jest możliwe w szkole policealnej z 2 letnim okresem kształcenia oraz na uniwersytetach medycznych w ramach 3 letniego licencjatu. Asystentka zdobywa uprawnienia do wykonywania zawodu w szkole policealnej przez rok.  Co roku szkoły wydają ok 1200 dyplomów. Uczestniczki dyskusji zgodnie podkreśliły, że szkoły umożliwiają zdobycie dyplomu, ale nie przygotowują do pracy. Dlatego istnieje potrzeba edukacji podyplomowej, skierowanej nie na teorię, a na praktyczną naukę zawodu, począwszy od kontaktu z pacjentem, po techniki i metody pracy z lekarzem specjalistą. Zarówno asystentki jak i higienistki stomatologiczne korzystają z różnych możliwości  podnoszenia kwalifikacji i zdobywania  umiejętności, głównie podczas kursów, warsztatów i olimpiad tematycznych.

 

  1. Asystentka i higienistka stomatologiczna w Polsce i Europie.

Uczestniczki dyskusji zgodnie podkreśliły, że od kilku lat obserwują dynamiczny rozwój i wzrost znaczenia swojego zawodu w Polsce, jednak  standardy jego wykonywania odbiegają od poziomu europejskiego.

Priorytetem jest ujednolicenie systemu kształcenia i zniwelowania różnic programowych w Europie ale też uzyskanie podobnych uprawnień zawodowych. Uczestniczki dyskusji podały przykład koleżanek z USA, gdzie prestiż zawodu higienistki stomatologicznej przewyższa prestiż lekarza dentysty.

Podczas dyskusji dziennikarze mediów branżowych zadawali pytania, m.in. dotyczące aspektów prawnych związanych z konkretnymi uprawnieniami higienistek stomatologicznych  do ingerowania w jamę ustną pacjenta, w kontekście nadzoru lekarza oraz kwestii podatkowych wynikających z  zatrudnienia higienistki przez dentystę 

 

Kolejnym interesującym punktem spotkania było omówienie programu sesji dla asystentek i higienistek stomatologicznych, zaplanowanej podczas Kongresu medycznego Warsaw DentalMedica Show.

Anita Walczak podkreśliła, że zarówno prelegenci jak i zaproponowana tematyka szkoleń  świadczą o wysokim poziomie tego panelu. Po raz pierwszy, właśnie na targach, spotka się tak szerokie gremium   higienistek.  Wśród prelegentów znajduje się również ceniona higienistka z Włoch, która poprowadzi warsztaty ny icon- infiltracja płynną żywicą. W czwartek i sobotę odbywać się będą warsztaty, natomiast cały piątek poświęcony jest wykładom. Oferta merytoryczna zawiera zróżnicowaną tematykę, w tym dyskutowaną obecnie kontrowersyjną  sprawę stosowania fluoru i opiera się w całości na autorskich opracowaniach i indywidualnym podejściu. W części warsztatów znajdą się bardzo wąskie zagadnienia dotyczące np. kompleksowego przygotowania do współpracy z ortodontą i wiele innych praktycznych podpowiedzi.

Punktem kulminacyjnym spotkania było ogłoszenie konkursu na temat: „Najciekawszy przypadek kliniczny w praktyce  asystentek i higienistek stomatologicznych”. Nadesłane prace zostaną ocenione przez Komisję w składzie: dr n. med. Andrzej Miskiewicz, dypl. hig. Anita Walczak, dypl. hig. Magdalena Michałowska, dypl. hig. Katarzyna Ostrowska.

Finał konkursu odbędzie się podczas gali Warsaw DentalMedica Show. Nagrodę główną o wartości ok 4.000zł stanowi najnowsza piaskarka firmy EMS. Regulamin i zasady konkursu znajdują się  na stronie: www.dentalmedicashow.pl

Podsumowanie spotkania przypadło w udziale gościom specjalnym z Instytutu blend -a – med Oral-B,  partnera i współorganizatora Warsaw DentalMedica Show, reprezentowanego przez dr n. med. Beatę Golan –  stomatologa, Dyrektora ds Naukowych  Instytutu oraz p. Joannę Stępień – eksperta klinicznego.   Instytut wpiera i aktywnie uczestniczy w realizacji  projektów edukacyjnych i prozdrowotnych wspólnie z asystentkami i higienistkami stomatologicznymi.  Dużym zainteresowaniem cieszą się np. letnie akcje na Wybrzeżu pod hasłem „Nie ma wakacji od mycia zębów”,  czy ogólnopolska olimpiada, organizowane i prowadzone przez Polską Akademię Profilaktyki Stomatologicznej.  Duże oczekiwania i nadzieje związane są z nowym 3-letnim programem edukacyjnym pod tytułem „Niesamowity świat higieny jamy ustnej”, skierowanym do uczniów i pedagogów  klas 1-3  w podstawówkach w całej Polsce.