16 października 2018r. wystartowała IV odsłona ogólnopolskiej społecznej kampanii „Diagnostyka Jajnika”. Ambasadorką została polska restauratorka i osobowość telewizyjna, a przede wszystkim kobieta - Magda Gessler. Zatoka Piękna objęła patronat medialny nad kampanią.
Fotorelacja z konferencji prasowej
fot. materiały prasowe
45% Polek zdaje sobie sprawę, że jednym z objawów raka jajnika są objawy gastryczne. Mimo teoretycznej świadomości związku objawów gastrycznych z rakiem, objawy te często są przez kobiety ignorowane. Większość kobiet mimo nawracających problemów ze strony układu pokarmowego nie konsultuje ich z lekarzem. Co dziesiąta uważa, że lekarze bagatelizują takie dolegliwości. Powszechność objawów gastrycznych, łatwy dostęp do leków bez recepty reklamowanych na te dolegliwości mogą uśpić czujność, sprawić, że kobiety nie widzą potrzeby głębszej diagnostyki tego typu problemów. Kobiety, które zgłaszają lekarzowi te objawy najczęściej udają się do internisty.’
To fragment wyników badań, które przeprowadziła agencja badawcza IQS na zlecenie Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. „Wciąż wiedza na temat roli genów BRCA w powstawaniu nowotworów ginekologicznych jest bardzo niska. Według badań IQS niespełna co piąta Polka uważa, że wie za co są odpowiedzialne, z czego co trzecia wiąże te geny z powstawaniem raka jajnika.” – stwierdza Ida Karpińska, Prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. Organizacja już po raz czwarty organizuje kampanię „Diagnostyka Jajnika”, która ma na celu uświadomienie kobietom jak ważny jest to temat.
Cel kampanii
„Nie bez przyczyny postanowiłyśmy zaprosić Panią Magdę, która nierozłącznie kojarzy się z żywieniem. W tym roku chcemy zwrócić uwagę kobiet na objawy raka jajnika, łudząco podobne do problemów gastrycznych. Nie każdy jest świadomy, że objawy takie jak: nudności, wymioty i powracające wzdęcia, mogą być także przejawami choroby ginekologicznej.” – mówi Ida Karpińska.
„Na raka jajnika co roku w Polsce zapada ok. 3500 kobiet. Jest to bardzo niebezpieczny przeciwnik, gdyż u około 70% chorych, nowotwór jest rozpoznawany w zaawansowanym stadium, czyli na etapie pojawienia się przerzutów do miejsc oddalonych od jajnika. Zazwyczaj są to narządy zlokalizowane w jamie brzusznej i dlatego część objawów może sugerować schorzenie przewodu pokarmowego.” – mówi prof. dr hab. n. med. Mariusz Bidziński, ginekolog, onkolog oraz ekspert kampanii „Diagnostyka Jajnika”.
Nowotwór ten jest trudny do wykrycia, trudno mu przeciwdziałać, jednak nie ma nic gorszego niż bezczynność. Dlatego też celem kampanii jest nawoływanie kobiet w każdym wieku, żeby oprócz cytologii pamiętały również o dopochwowym USG, dzięki któremu można wykryć zmiany na jajnikach.
Tegoroczna odsłona kampanii ma na celu wzbudzić w kobietach nawyk dokładnej obserwacji ciała i reagowania na sygnały, które daje organizm.
Cykl dni otwartych w placówkach medycznych w całej Polsce i bezpłatne badania BRCA1.
W czasie trwania kampanii kobiety z całej Polski będą mogły skorzystać z darmowych badań - USG przezpochwowych. Placówki medyczne, które włączyły się w akcje to: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. NMP w Częstochowie, Szpital Specjalistyczny im. Henryka Klimontowicza w Gorlicach, Poradnia Ginekologiczno-Położnicza, Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr. Wł. Biegańskiego w Grudziądzu, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie, Klinika Ginekologii, Ginekologii Onkologicznej i Położnictwa, Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej w Starachowicach, Grupa Medyczna Grupa Medyczna Vertimed +, Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny SPZOZ w Warszawie, Szpital Specjalistyczny św. Zofii/Centrum Medyczne „Żelazna, Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Szpital Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Lekarska SANUS w Zabrzu.
Planowana liczba wykonanych USG: 1300. Każda kobieta, która wykona USG przezpochwowe w ramach kampanii otrzyma upominek. Fundatorem prezentów są: AA Intymna, BANDI Cosmetics, Delia Cosmetics, Nutricia Medyczna, Prouvé, Sylveco, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. – marka Bella, Victoria Cymes.
Równolegle przeprowadzany jest konkurs, w którym wygraną jest 100 testów genetycznych w kierunku wykrycia obecności zmutowanego genu BRCA 1, udostępnionych przez Centrum Badań DNA, każdy o wartości 250 zł. Więcej informacji na www.diagnostykajajnika.pl.
Video-podcasty „GotowaNA zdrowie”
Organizacja Kwiat Kobiecości po raz pierwszy rusza z cyklem podcastów video dotyczących zdrowia, w których prowadząca Katarzyna Pakosińska wraz zaproszonym gościem podejmuje tematy zdrowotne w lekki i przystępny sposób, przy okazji przygotowując potrawy w ciekawych miejscach w Polsce. Zaproszonymi gośćmi, a tym samym ambasadorami wspierającymi kampanię zostali: Marzena Rogalska, Dr Krzysztof Gojdź, Qczaj, Magdalena Tul, Prof. Dr Hab. N. Med. Robert Jach, Mgr inż. Ewa Ceborska-Scheiterbauer. Do tej pory nagranych zostało 6 odcinków w następujących miejsach: TheAlchemist Gastropub (Warszawa), Hotel Maranello (Otwock), Galeria Północna (Warszawa), Grand Hotel Stamary (Zakopane). O realizację i montaż zadbali nasi partnerzy: PodhaleGroup oraz Hyamatrix Polska.
Kobiece soboty w Galerii Północnej
W ramach kampanii, w każdą pierwszą sobotę miesiąca organizowane są "Kobiece soboty w Galerii Północnej" w ramach których klientki Galerii mogą spotkać się ze specjalistami-położnymi Organizacji Kwiat Kobiecości. Położne odpowiadają na wszystkie pytania dotyczące profilaktyki ginekologicznej. Kobiety, które zasięgną porad położnych, będą miały możliwość otrzymania upominków, w postaci: biżuterii marki Verona, zestawów kosmetyków lub badań genetycznych na obecność wirusa HPV od Centrum Badań DNA.
Raport firmy badawczej IQS zaprezentowany podczas konferencji prasowej jest dostępny na stronie www.diagnostykajajnika.pl.
Kampania rozpoczyna się 16.10.2018 i trwa do 30.11.2018 r.